سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را مى‏رانند . [نهج البلاغه]
آیین دانایان 12
 
تهدیدها و فرصت ها ، رویش ها و ریزش ها

رویش ها ... ، ریزش ها ...


در هر دوره و زمانی ، امکان دارد که جامعه با تهدیدها و فرصت هایی مواجه شود ، چه بسا فرصت هایی که به چالش و بحران منجر شوند و یا چالش هایی که به فرصت تبدیل شوند . در طول تاریخ تهدیدهای فراوانی را سراغ داریم که به فرصت تبدیل شده اند . فرصت هایی که گاهی اوقات تا صدها سال و بلکه بیشتر به جامعه ی بشریت ثمر داده و به انسانیت خدمت کرده اند.


در صدر اسلام و بعد از وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) فرصت این بود که ، امام علی (علیه السلام) بر مسند خلافت تکیه زند ، اما با چالش و تهدید سقیفه مواجه شد . جلسه ای که در سقیفه گرفته شد به این نتیجه رسیدند که امام علی (علیه السلام) را از مسند خلافت دور کنند . این مساله ، اولین چالشی بود که بعد از وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) گریبانگیر جامعه  اسلامی شده بود و این فتنه ، اسلام را تهدید به انحراف از مسیر اصلی خود کرد . اما حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) با مدیریت خوبی که انجام داد موجب شد که اسلام راستین محمدی (صلی الله علیه و اله و سلم) حفظ شود و چهره ی واقعی نفاق را به عالم نشان دهد و خطر کج و معوج نشان دادن دین اسلام توسط خلفاء را خنثی کرد و تشیع را در جهان بعنوان یک مکتب و اندیشه ، به عالمیان شناساند .


در عصر حاضر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، دشمن خوار و زبون برای شکست دادن انقلاب اسلامی ایران ، دست به جنگ 8 ساله زد ، اما جنگ که یک نوع تهدید بود تبدیل به فرصت شد ، فرصتی که دل مردم ایران را یکپارچه و متحد کرد . و بعد از آن دست به تحریم زد ، و تحریم که خود یک تهدید به حساب می آید تبدیل به رویش استعدادها شد و ملت ایران را بی نیاز از استکبار کرد .


هر تهدید و چالشی ، زمینه ی رویش ها و ریزش ها را فراهم می سازد ، گاهی اوقات این رویش ها و ریزش ها  با چهره ی شناساندن نفاق و منافق به جامعه ، نمایان می شود و گاهی اوقات با بی نیاز  شدن از استکبار و رسیدن به خودکفایی ، خود را ظاهر می کند .


انتخابات مجلسی را که در پیش رو داریم ، هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت . رهبر معظم انقلاب ، از انتخابات آینده ی مجلس تعبیر به چالش کرده اند . حالا این هنر ماست که بتوانیم این تهدید و چالش را تبدیل به فرصت کنیم .


مهمترین امری را که باید در ایام بحران وچالش انجام داد ، مدیریت آن چالش و بحران است و تبدیل کردن تهدید به فرصت است . ما تجربه ی زیادی را در این امر با توکل بر خداوند در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داریم و هیچ باکی نداریم که با بحران و چالش مواجه شویم .


اما چالشی که در انتخابات آینده ی مجلس با آن روبرو هستیم ، نقشه آمریکا برای اغتشاش پس از انتخابات در ایران آن هم با مدل اغتشاشات روسیه است ، و تنها عاملی که می تواند این توطئه را خنثی کند بصیرت است . ما باید اردوگاه خود و اردوگاه دشمن را شناسایی کنیم و با تأسی به فرمان ولایت ، این چالش و تهدید را هم تبدیل به فرصت کنیم .


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط آیین دانایان 12 90/7/13:: 3:0 عصر     |     () نظر