سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دشمنت مدارا کن و برای دوستت خالص شو، تا[حق] برادری را حفظ کرده، مروّت را به دست آورده باشی . [امام علی علیه السلام]
آیین دانایان 12
 
بهزاد نبوی: خط امام یعنی اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه
33 سال پیش در چنین روزی
بهزاد نبوی: خط امام یعنی اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه

بهزاد نبوی: مفهوم خط امام این است که مسلمان و معتقد به اسلام فقاهت و ولایت فقیه باشیم و اعتقاد به امام به عنوان فقیه و صاحب ولایت زمان داشته باشیم. کسی یا گروهی که به مجموع این خصوصیات اعتقاد داشته باشد خط امامی است.

خبرگزاری فارس: بهزاد نبوی: خط امام یعنی اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه

رخدادهای 22 شهریور 1361

چکیده

  • میرحسین موسوی نخست وزیر : ما در منطقه خلیج فارس وضع بسیار خوب و عادی داریم و نیروهای ما آماده هستند به حرکت های دشمن ضربه سخت وارد کنند .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس : ما برخورداری از فن اتمیک را برای کشور ضروری می دانیم و به هیچ وجه دانش اتم و در این صنعت بودن را رد نمی کنیم .

 

  • صبح دیروز کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران با عباس آخوندی معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور دیدار و نامه وزیر کشور متبوع خود را تقدیم وی کرد .

 

  • پلیس پادشاهی سعودی نیمه شب پریشب اجتماع گروهی از قاریان قرآن جمهوری اسلامی ایران در مسجد النبی را در حالی که مشغول استماع سخنان یک روحانی بودند مورد حمله قرار دادند.

 

  • در پی به رسمیت شناخته شدن اسرائیل غاصب در کنفرانس فاس توسط حکام مرتجع عربی ، جامعه مدرسین با انتشار بیانیه ای این اقدام سران عرب را محکوم کرد .

 

  • مهندس غرضی وزیر نفت : متوسط صادرات نفت ایران به روزی یک میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است .

 

  • بهزاد نبوی : مفهوم خط امام این است که مسلمان و معتقد به اسلام فقاهت و ولایت فقیه باشیم و اعتقاد به امام به عنوان فقیه و صاحب ولایت زمان داشته باشیم.

میرحسین موسوی : نیروهای ما در خلیج فارس آماده ضربه زدن به دشمن هستند

میرحسین موسوی نخست وزیر در جلسه هیئت دولت ضمن تقدیر از خدمات عبدالله جاسبی که از سمت دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور استعفا کرده و مسئولیت دیگری را عهده گرفته است مهندس سید منصور رضوی را به عنوان دبیر کل سازمان امور استخدامی و سرپرست ستاد هماهنگی تدوین نظام تشکیلات جمهوری اسلامی معرفی کرد .

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات اخیر ضد انقلاب گفت : این ها چون نمی توانند کاری انجام دهند مردم را هدف قرار می دهند ، که این خود نشان عجز و زبونی آن ها است ، کسانی که خود را یک قدرت چریکی و وابسته به ملت می دانند خود را در مقابل خلق قرار داده و امروزه به انتهای سراشیبی خود رسیده اند . موسوی در مورد جنگ نیز گفت : اگر به شرایط ما پاسخ مساعد داده نشود با قدرت اسلحه و توان نیروهای رزمنده خود شرایطمان را تحقق می بخشیم .

وی همچنین اظهار داشت : ما در منطقه خلیج فارس وضع بسیار خوب و عادی داریم و نیروهای ما آماده هستند به حرکت های دشمن ضربه سخت وارد کنند . باز هم طبیعی است که عراق بخواهد با تکنولوژی پیچیده اش ما را مورد تهدید قرار دهد . اما فعالیت های یکی دو ماهه اش نشان داد که در این امر بسیار ناموفق بوده است . (1)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : برخورداری از فن اتم را برای کشور ضروری می دانم

رضا امراللهی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به اتفاق 20 تن از معاونان ، مدیران و متخصصان آن سازمان پیش از ظهر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند .

در این دیدار هاشمی اظهار داشت : ما برخورداری از فن اتمیک را برای کشور ضروری می دانیم و به هیچ وجه دانش اتم و در این صنعت بودن را رد نمی کنیم و معتقدیم پس از انقلاب باید با تلاش پیگیر در این صنعت سرمایه گذاری علمی کرده و در جهت فراگیری این دانش حداکثر توان خود را به کار بندیم .

رئیس مجلس سپس درباره پروزه نیروگاه بوشهر گفت : ما از اجرای این پروژه دفاع می کنیم و مشکلاتش را حل خواهیم کرد و شما باید افق دور را در نظر بگیرید و حد اعلای علم را دنبال کنید و اگر ما به طور صحیح در فن و تکنیک کار کنیم مستقل می شویم . هاشمی همچنین گفت : کسب علومی از این قبیل یک دستور اسلامی است. (2)

نامه اعتراضی وزیر کشور عربستان تسلیم ناطق نوری شد

صبح دیروز کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران با عباس آخوندی معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور دیدار و نامه وزیر کشور متبوع خود را تقدیم وی کرد . این گزارش حاکیست در این دیدار در ارتباط با تظاهرات ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی حجاج ایرانی و سایر مسلمانان که روز جمعه گذشته در مدینه منوره برپا شده بود و نیز اعتراض کشور پادشاهی سعودی مذاکراتی به عمل آمد .

در این دیدار آخوندی اظهار داشت : تظاهرات حجاج ایرانی در مدینه منوره  به پیروی از خط سازش ناپذیر و افشاگرانه امام خمینی مد ظله نشات گرفته و کدامین مکان سزاوارتر از سرزمین رسول خدا است تا مسلمانان جهان در هر سال یک بار گرد هم آیند و علیه استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل متحد شوند .

وی افزود : در این تظاهرات که به طور منظم در صفوف به هم فشرده صورت گرفت ، خطوط ضد اسلامی و ضد بشری شرق و غرب و اسرائیل غاصب افشا شد و تظاهرات حجاج ایرانی خود یک نوع عبادت است و از عبادات بزرگ به شمار می رود . (3)

پلیس سعودی به اجتماع قاریان قرآن حمله کرد

پلیس پادشاهی سعودی نیمه شب پریشب اجتماع گروهی از قاریان قرآن جمهوری اسلامی ایران در مسجد النبی را در حالی که مشغول استماع سخنان یک روحانی بودند مورد حمله قرار دادند.

گفتنی است زائران ایرانی برای جلوگیری از هتک حرمت به مسجد النبی محل تجمع را ترک کردند . روحانی ایرانی در سخنان خود در زمینه جنایات اسرائیل صحبت کرده و این جنایات را محکوم کرده بود . (4)

جامعه مدرسین به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را محکوم کرد

در پی به رسمیت شناخته شدن اسرائیل غاصب در کنفرانس فاس توسط حکام مرتجع عربی که با توطئه ای نو از سوی آمریکا به قوع پیوست جامعه مدرسین با انتشار بیانیه ای این اقدام سران عرب را محکوم کرد .

در این بیانیه با اشاره به این که « آیا جنایت و فاجعه ای عظیم تر بر کیان اسلام و بنیان مسلمین از به رسمیت شناختن غاصبی خون آشام چون اسرائیل این دشمن همیشگی اسلام و مسلمین وجود دارد؟ » آمده است : در پایان ما این مصیبت بزرگ و فاجعه عظیم را که امروز به دست از خدا بی خبران مرتجع و حکام خود فروخته کشورهای اسلامی بر اسلام و مسلمین وارد آمده بر پیامبر عزیز اسلام و امام زمان و نائب برحق و پرصلابتش خمینی کبیر و همه آزادگان جهان تسلیت گفته و امیدواریم به هدایت و امامت ابراهیم زمان خمینی بت شکن در مصاف با این مرتجعین بتوانیم مسلمین را از دست این حکام رهایی بخشیم و عزت و جلال مسلمین را بازیابیم . (5)

متوسط صادرات نفت ایران در شهریور 61

مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان پس از جلسه دیروز هیئت دولت در گفت و گویی با خبرنگاران شرکت کرد و اظهار داشت : متوسط صادرات نفت ایران به روزی یک میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است .

غرضی در مورد مقدار صدور نفت رژیم عراق اظهار داشت : صدام نه از طریق سوریه می تواند نفت صادر کند چون آن جا لوله نفتش بسته است و نه از طریق بصره و خلیج فارس ، چون این جا محیط های نظامی هست و جمهوری اسلامی مقابلش ایستاده است و تنها خط لوله ای که برای صدور نفت عراق وجود دارد از طریق عراق به بندر اسکندریه از طریق ترکیه است که ظرفیت آن 600 هزار بشکه در روز است و البته آن خط لوله هم دچار مشکلاتی هست . (6)

بهزاد نبوی :یکی از ضعف های جمهوری اسلامی عدم تشکیلات به معنای متداول بوده است

بهزاد نبوی گفت : من همیشه معتقد به ضرورت وجود تشکیلات هم در مرحله مبارزه با نظام طاغوت و هم در مرحله پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده ام . به اعتقاد من یکی از ضعف های نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی عدم تشکیلات به معنی متداول بوده است . تشکیلات به شکل توده ای و مردمی به رهبری امام بوده است که ارتباطات آن عمدتا به وسیله روحانیون صورت می گرفته است . این تشکیلات وسیع و در نوع خود بی نظیر می باشد و به خاطر وجود چنین تشکیلاتی انقلاب اسلامی ما در میان شگفتی و ناباوری تمام تحلیل گران غربی و شرقی و تمام کهنه سیاستمداران خودمان توانست به پیروزی برق آسا دست پیدا کند .

نبوی ادامه داد : ولی این تشکیلات به مفهوم خاص آن که جمهوری اسلامی از پیش فاقد آن بوده و هنوز هم نتوانسته به شکل کامل ایجاد کند وجه دیگری می باشد . تشکیلات در این جا مفهومی دارد که بتواند کادرهایی به منظور اداره یک انقلاب بسازد . اگر انقلاب اسلامی ما این چنین تشکیلاتی وجود داشت ما خیلی زودتر می توانستیم نیروهای مومن و معتقد به انقلاب اسلامی را شناسایی کنیم و با کشف استعداد آن ها در بهترین موقعیت ها از وجود آن ها استفاده کنیم .

سوال این جا است « این که بهزاد نبوی در برابر نظرات امام خاشع و خاضع بوده و از منویات ولی فقیه اطاعت بی چون و جرا داشت فارغ از عملکرد نامبرده در دهه 70 و 80 و تاکنون حتی در آن برهه صحت داشته است؟»

 

تعریف خط امام از سوی بهزاد نبوی ؛ کسانی که مرجع تقلیدشان امام نیست نمی توانند عهده دار سمتی شوند!

وی در مورد خط امام نیز گفت : در مورد خط امام که در اوائل انقلاب در برابر غیر خط امام شکل گرفت یک سری مسلمان بودند که نه به لحاظ اعتقادی و نه از جنبه سیاسی ولایت فقیه را می پذیرفتند ، خصوصا از وجه دوم که در قبال این ها خط امام مطرح شد . مفهوم خط امام این است که مسلمان و معتقد به اسلام فقاهت و ولایت فقیه باشیم و اعتقاد به امام به عنوان فقیه و صاحب ولایت زمان داشته باشیم کسی یا گروهی که به مجموع این خصوصیات اعتقاد داشته باشد خط امامی است . در غیر این صورت حزب توده هم خود را خط امامی می داند و ادعا می کند که نقطه نظرات سیاسی امام را قبول دارد .

وی گفت : یک گروه التقاطی نمی تواند در خط امام باشد به دلیل این که اسلام فقاهت و ولایت فقیه را قبول ندارد . یک مسلمان معتقد به ولایت فقیه که امام را به عنوان مرجع تقلید و فقیه قبول ندارد او نیز نمی تواند ادعای در خط امام بودن کند . پس یک تشکیلات خط امام تشکیلاتی است که مجموعه اعتقادات فوق را با هم داشته باشد . به نظر من جریانات فکری سیاسی که مسلمان نبوده یا معتقد به ولایت فقیه و یا اسلام فقاهت و یا معتقد به امام به عنوان فقیه صاحب ولایت نباشند این ها در مواضع کلیدی نمی توانند دخالت داشته باشند.

وی در ادامه گفت : شاید فردی ولایت فقیه را قبول داشته باشد ولی امام را به عنوان مرجع و صاحب ولایت نداند آن فرد نیز نمی تواند در امور کلیدی دخالتی داشته باشد . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 3

2- جمهوری اسلامی ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 3

5- جمهوری اسلامی ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 4

6- کیهان ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 1

7- کیهان ، 22 شهریور 1361 ، صفحه 14 ، در مورد اظهارات بهزاد نبوی گفتنی های فراوانی است که در ادامه به اختصار  به پاره ای از آن ها اشاره می کنیم و می گذریم ؛ 1 – بهزاد نبوی به درستی بر ضرورت تشکیلات در نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف و نیز شناسایی نیروهای مومن و معتقد اشاره می کند ولی کیست که نداند سازمان مجاهدین انقلاب که توسط وی و دوستانش تشکیل شد و بعدها به دلیل ایستادگی در مقابل نماینده امام منحل و در دهه هفتاد دوباره بازسازی و آغاز به فعالیت کرد چه کار ویژه ای داشت است ؟ جز این که نیروهای ضد انقلابی در اقصی نقاط میهن اسلامی شناسایی و با نفوذ و رانت افراد و شخصیت هایی از این تشکل که بر مصدر امور بودند به مناصب اجرایی و حساس گمارده شوند ؟! 2 – بهزاد نبوی در بخشی از مصاحبه فوق از خط امام سخن می گوید و این که باید مطیع محض ولی فقیه به عنوان مرجع و رهبر سیاسی باشیم ولی چنان در تشکیلاتی که خود و دوستانش آن را ایجاد کرده بودند ذوب شده بود که در مقابل دستورات نماینده امام در سازمان ایستاده و از هر فرصتی برای ابراز ناراحتی خود  و عدم تبعیت از دستورات نماینده امام صرف نظر نمی کرد .  آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در خاطرات 18 شهریور 1361 خود یعنی درست چند روز قبل از انتشار مصاحبه بهزاد نبوی در روزنامه کیهان می نویسد « آقای‌ بهزاد نبوی‌ ورفقایش‌ آمدند و از تأیید امام‌ نسبت‌ به‌ آقای‌ راستی‌[کاشانی‌] که‌ در حقیقت‌ نفی‌ جناح‌ ایشان‌ است‌ناراحت‌ بودند و چاره‌ جویی‌ می‌کردند.»

در این زمینه گفتنی است مهمترین اختلافی که منجر به شفافیت جناح‌ها(راست و چپ) در درون سازمان گردید و سپس به عرصه‌های اقتصادی هم کشیده شد مسأله نماینده  امام در سازمان بود. در بهار1358، امام خمینی با بروز اختلافات و با درخواست خود سازمان، دو نماینده برای حل اختلافات در سازمان معرفی نمود. یکی استادمطهری بود که مسائل سیاسی سازمان با وی بود و دیگر آیت الله  حسین راستی کاشانی که مسائل فقهی با وی مشورت می‌شد. پس از شهادت استاد مطهری، تنها نماینده امام در سازمان راستی کاشانی گردید. اختلاف بین افراد به اصطلاح روشنفکر سازمان با راستی کاشانی در برخی مسائل از جمله، حکم حزبی و حکم فقهی بالا گرفت، عده‌ای بر این اعتقاد بودند که حکم حزبی و سازمانی بالاتر از حرف و عقیده  نماینده امام یعنی آیت الله راستی کاشانی است.در این زمان 3گروه در مقابل نماینده امام صف آرایی کردند :

گروه اول:‌ گروهی که برای آیت الله راستی کاشانی ولایت تام قائل، و معتقد به تبعیت کامل از ایشان بودند.

گروه دوم: گروهی که خود را موظف به تبعیت از نظریات آیت الله راستی کاشانی نمی‌دانستند و معتقد به ارجحیت دادن حکم حزبی و سازمانی بجای عقیده نماینده امام بودند. بهزاد نبوی، محسن آرمین، سعید حجاریان، هاشم آغاجری، مصطفی تاج زاده از این گروه بودند.

گروه سوم: گروهی ممتنع و بی طرف هم معتقد بودند که برخورد گروه بیش از حد خصمانه است و هیچ منابع بنیادی برای تفاهم و پذیرش اختلاف سلیقه‌ها و تداوم فعالیت وجود ندارد از این رو خواستار انحلال سازمان بودند. این اختلافات در نهایت و در سال 1365 به انحلال مجاهدین انقلاب منتهی شد . حال سوال این جا است « این که بهزاد نبوی در برابر نظرات امام خاشع و خاضع بوده و از منویات ولی فقیه اطاعت بی چون و جرا داشت فارغ از عملکرد نامبرده در دهه 70 و 80 و تاکنون حتی در آن برهه صحت داشته است؟» 3- از دو نکته فوق که بگذریم به این سخن عجیب می رسیم که بهزاد نبوی می گوید اگر  مرجع تقلید کسی امام خمینی نباشد او در خط امام نیست ! با این وجود مراجع و علمای اعلام بسیاری که خود مجتهد بودند و بر اساس اعتقادات و مبانی اسلامی نبایستی تقلید کنند نمی توانستند خط امامی باشند و در خط ولایت فقیه ، بهزاد نبوی می گوید کسی که مقلد ولی فقیه نیست نمی تواند عهده دار سمتی شود و آیا چنین کسی و کسانی امروز می توانند از اعتدال سخن بگویند؟! 4 – نکته پایانی و مهم آن که بهزاد نبوی خط امام را به زعم خود تبیین می کند که هر کسی مدعی این خط نشود و حال سوال این جا است که اولا با تبیین فوق اصلاح طلبان امروز همچنان خط امامی هستند و حق دم زدن از امام و برداشتن پرچم امام را دارند ؟ دوم آن که اگر خط امام تبیین نشود توده ای ها هم مدعی می شوند می توان گفت که امروز کسانی در مقابل تعریف دقیق و تبیین اندیشه های امام ایستاده اند که می خواهند با تحریف خط امام از اندیشه های آن عزیز به عرش سفر کرده برای رسیدن خود به قدرت بهره گیرند همانند آن چه در فتنه 88 و بعدها مشاهده کردیم ؟! در این زمینه گفتنی های دیگری نیز هست که به آینده وا می گذاریم .

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط آیین دانایان 12 94/6/22:: 5:1 عصر     |     () نظر